L3 Taak 14
Filmpje van de meester.
Opdracht.
Wat wil jij later eigenlijke worden? Waarom? Misschien wil je veel geld verdienen? Dat kan, maar als het dat alleen is.... wete ik niet of je dat lang gaat volhouden. Wanneer je iets graag doet en met veel plezier, dan geeft je dat ook veel energie en goede moed.
Wat is jouw droomberoep? Probeer je te verkleden, je mag ook fotoshoppen of je uniform knutselen, misschien is het een beroep dat nog niet bestaat, droom maar. Stuur een foto naar mij.
Volgende week krijg je een laatste filmpje voor dit schooljaar en daar zal GEEN opdracht aan verbonden zijn!
L3 Taak 13
Opdracht.
Ons hoofd leegmaken is niet zo makkelijk. Sommige mensen mediteren daarom. De mevrouw in het filmpje hiernaast geeft jullie meer uitleg. Ze vertelt hoe je kan beginnen mediteren.
Bekijk het filmpje hieronder.
Jullie opdracht deze week is dus: een rustig plekje zoeken en probeer je hoofd leeg te maken. Gebruik de tips die de mevrouw in het filmpje geeft. Je kan gaan zitten, liggen,... wat je maar wil, zolang het makkelijk voelt.
Download de prent onder het filmpje en schrijf rond het kind wat de meditatie met jou deed. Werd je rustig? Werd je zenuwachtiger? Voelde de stilte vreemd? (Kan je de prent niet afdrukken? Geen probleem, schrijf me dan maar een leuk briefje. )
L3 Taak 12
Filmpje van de meester.
Het is mooi weer!
We mogen volop genieten en dankbaar zijn.
Soms zouden we onze hersenen even uit moeten kunnen zetten.
We zouden even moeten kunnen stoppen met denken.
Eventjes met een leeg hoofd te tuin in of het veld en genieten.
Kan jij genieten van de geur een bloem? van het gevoel van water? Van de geur van gras.
Opdracht.
Ga naar jouw tuin, trek het veld in of maak een wandeling.
Kijk heel goed om je heen.
Welke dingen zijn jou nog nooit eerder opgevallen? (Kleuren, geuren, bloemen, ...)
Maak een lijstje van die dingen en stuur het naar mij.
L3 Taak 11
Kijk en luister!
Pinksteren is het feest van vurige mensen. Het feest van een bijzondere kracht. Een kracht die je kan vinden in vriendelijkheid, in goedheid, in troost, in een helpende hand, in een luisterend oor.
Opdracht van de meester.
Maak jouw vogels van goede moed.
Kijk goed naar het filmpje, dan zie je heel goed wat je moet doen! Veel succes. Je mag altijd een fotootje sturen van jouw vogels!
L3 Taak 10
Boodschap van de meester.
Jezus zijn boodschap was: 'Je mag er zijn'. Awel, jij mag er ook zijn. Zoals je bent, hoe jij je ook voelt.
Stuur me zeker een foto van jouw bril en outfit!
Zingen en dansen!
1. Download je bril, kies een model en versier in de kleuren van de regenboog.
2. Verkleed je (regenboog mag) en doe een dansje met je luchtgitaar op het nummer 'Je mag er zijn'.
L3 Taak 9
Het bijzonder verhaal.
Stuur jouw ingevuld werkblad digitaal naar mij (foto of scan). Gebruik de doopknop of de QR-code.
L3 Taak 8
'Opdracht: #Kapellekenschallenge'
Neem tijdens jouw wandeling of fietstocht een foto van alle kapelletjes die je tegenkomt. Maak een collage met alle foto's en stuur jouw collage naar mij. (Een collage is een soort verzameling van alle foto's op 1 blad. )
Tip: Misschien kan je met jouw gezin ergens aan een veldkapel boterhammen gaan eten.
Ik ben benieuwd wie de meeste kapelletjes gaat gezien hebben!
Veel succes.
L3 Taak 7
Bekijk jouw opdracht !
Jouw eigen troostdroedel !
Je kan met een doos van zakdoekjes of een schoendoos aan de slag gaan om jouw eigen troostdroedel te maken. Gekleurd papier, verf, eierdoosjes, allerlei knutseldingetjes. Gebruik je fantasie!
In de droedel kan je briefjes stoppen. Schrijf op het briefje waarom je dankbaar bent, waarom je blij bent, waarom je je zorgen maakt, waarom je droevig bent. Geef je droedel een mooie plaats en misschien zelfs een naam. Je mag er regelmatig briefjes in stoppen.
Stuur je foto naar mij via de dropknop of de QR-code.
Voorbeeldjes
L3 Taak 6
Filmpje van de meester.
Ken jij iemand die meedoet aan de Ramadan? Misschien een buur of een klasgenootje? Maak een kaartje, stuur een kaartje of stuur een berichtje (via Teams,...) om hen veel succes te wensen.
Het is belangrijk om juiste dingen over de andere godsdiensten te leren. Hoe meer we leren en weten, hoe beter we begrijpen waarom mensen bepaalde dingen doen.
Onbekend is onbemind... de Ramadan.
Voor de katholieke christenen zit de Veertigdagentijd er weer op en ze zijn ondertussen begonnen om Pasen 50 dagen te vieren. Op 23 april begint voor hun moslimbroeders en -zusters de Ramadan.
In het liedje hoor je duidelijk wat de Ramadan eigenlijk is. Een tijd van vasten, bezinning, gebed, dankbaarheid voor de Koran (heilig boek van de moslims) en vooral ook een tijd van ontmoeting met anderen. Na zonsondergang komen families, vrienden, buren samen om met elkaar dankbaar samen te zijn. Ook ik ben ooit uitgenodigd geweest bij vrienden. Een mooie ontmoeting.
Door de coronamaatregelen zal het voor mensen die meedoen met de Ramadan ook een uitdaging zijn om te zoeken hoe ze samen het vasten kunnen verbreken.
Je merkt dat de meeste christenen nieuwe manieren van vasten gezocht hebben (denk aan onze armbandjes.) Er zijn gelijkenissen met e Ramadan maar ook verschillen. We gaan hier in de klas nog meer over leren.
Derde leerjaar Taak 5
Bekijk jouw opdracht.
Goede Week
Volgende week is het voor christenen een belangrijke week: de Goede Week. De christenen komen dan samen om te denken aan de laatste dagen van Jezus' leven. Omdat er een samenscholingsverbod is, is het belangrijk voor christenen om te vieren bij hun thuis.
Django
Django riep deze week tot onjaardagsweek uit. Het is iedere dag wel iemand zijn onjaardag. Dek de tafel en maak een feest van eender welke dag. Wat vier je? Je onjaardag: de dag waarop je alles viert waar je dankbaar voor bent.
Opdracht
Vorige week heb je gezaaid. zaadjes worden plantjes en daar kunnen mooie bloemen aan komen die de wereld mooi maken. Net zoals jullie toffe ideeën van vorige week de wereld mooier hebben gemaakt! Vier deze week jouw onjaardag. Wees als gezin dankbaar vr de dingen van die dag. Als tafelversiering knutsel je mooie bloemen. In de blaadjes kan je schrijven waar jullie dankbaar voor zijn. Dat vier je op je onjaardag. Post een foto van je onjaardagsfeest!
De zesde knoop.
De zesde knoop is de knoop van het geven. Wat kunnen wij nu geven? Speelgoed? Cadeaus? Jaja, allemaal goed en wel. Maar wij gaan tijd weggeven! Tijd in onze opdracht van deze week steken. En die tijd is niet voor ons, maar voor de mensen met wie wij in ons huis wonen. Het is namelijk onze onjaardag deze week! En dat moet gevierd worden!!!
Filmpje door 5 en 6.
De leerlingen van 5 en 6 werkten mee aan deze videoboodschap die naar het Jessaziekenhuis gestuurd werd.
Knallen met deze schijf!
Wij kunnen iedereen trakteren! Trakteren op wat aandacht, een compliment, een glimlach, een mooi gebaar! En dat kost ons niet. Dan brengen wij wat Pasen rondom ons. En iemand die dan droevig is, kan een beetje Verrijzen.
Beertjes
Ga jij ook op zoek naar de beren bij mensen achter het raam?
Druk dan onderstaande beertjes af, versier ze en stop ze in hun brievenbussen als 'bedankje'.
Derde leerjaar Taak 4
Bekijk jouw opdracht.
Onze schilder zegt het ook al. Goed ideeën zijn als zaadjes: komen ze bij de juiste mensen terecht, dan zijn die mensen als goede aarde.
Jullie hebben al gezien dat jullie boon of zaadje begint te 'kiemen'. Dat betekent dat het in goede aarde zit.
Ik heb een idee en ik wil dat idee zaaien bij jullie!
#BLIJFINUWKOT is nodig om zorg te dragen voor anderen, ook voor mensen die we niet kennen. Toch kan je op verschillende manieren 'uit. je kot breken' zonder buiten te komen. Maak een videoboodschap, zet een beer achter je raam,... Bedenk nog andere leuke en veilige #breekuitjekot activiteiten. Op die manier kan jij ook wat ideeën en kleur zaaien voor jouw buren/vrienden/familie of zelfs voor mensen die je niet kent.
Drop je opdracht bij de meester.
Bekijk het fragment.
Je kan het verhaal naspelen. Film het en drop het bij de meester.
"De boer strooide het zaad uit over zijn akker.
Maar een deel van het zaad viel op het pad.
Meteen schoot er een troep vogels op af die het zaad opat.
Een ander deel van het zaad viel op het dunne laagje grond boven op de rotsen aan de zijkant van de akker.
Het schoot wel op, maar de aarde was daar niet diep genoeg en het kreeg niet genoeg wortels.
Toen de zon een dag fel scheen, verdorden die plantjes.
Nog een ander deel van het zaad kwam tussen de distels terecht.
De distels schoten veel sneller op dan het zaad en ze verstikten de jonge plantjes.
De rest van het zaad kwam in goede aarde terecht.
Het kwam op, groeide uit en leverde een heleboel vruchten op: wel dertig, zestig of honderd keer zoveel als de boer had gezaaid."
Derde leerjaar Taak 3
Bekijk jouw opdracht.
1. Vul jouw bokaal of potje met aarde (uit de tuin kan ook).
2. Stop het zaadje aan de zijkant van het glas in de aarde.
3. Zet op de vensterbank en geef geregeld water.
4. Kijk wat er gebeurt.
5. Je mag altijd een foto posten!.
Deze week gaan we proberen om wat meer geduld te hebben. Probeer niet meteen je zin te willen door te zagen... Probeer wat te wachten wanneer een ander aan de telefoon is. Probeer wat geduld te hebben wanneer iemand je niet begrijpt. Geduld, geduld, geduld. Veel succes.
Beluister dit lied !
Je kan natuurlijk al raden wat er met jouw zaadje gaat gebeuren. En toch is het iets wonderlijk! Wanneer zoiets klein al voor zoveel verwondering zorgt, dan moet alles wat we zien nog meer wonderlijk zijn! Al eeuwen hebben mensen vragen over het ontstaan van de wereld. Alles is begonnen met de oerknal maar overal hebben ze andere verhalen geschreven. Joden, christenen en moslims,... verwoorden het zo: God heeft alles geschapen. Ze willen hiermee zeggen dat het ontstaan van de wereld echt wel heel bijzonder is.Hindoes hebben ook een leuk verhaal, iedere godsdienst of overtuiging heeft zijn eigen uitleg. Al deze verhalen zijn mooi, maar niet echt gebeurd. Iedereen is het er wel over eens: de aarde, ze is bijzonder !
Bekijk het fragment.
Dit verhaal is niet echt gebeurd! Het is een geloofsverhaal en wil zeggen hoe bijzonder alles is. Volgende keer krijgen jullie meer uitleg.