Filmpje van de meester.

Vraag en antwoord!

Ik kreeg enkele vragen van leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar. 'Hoe is het christendom ontstaan?', 'Waarom bestaat er zoiets als godsdiensten die geloven in 1 God ?', Waarom noemen ze Jezus ook Christus'. Ik heb geprobeerd om kort al een beetje te antwoorden. We gaan er in de klas nog verder over leren.

Jullie hebben GEEN extra opdracht. Enkel het bekijken van dit fragment. Volgende week krijgen jullie een filmpje om af te sluiten, ook zonder opdracht. 

L5 Taak 13

De meester in het museum.

Wil je wat meer weten over Franciscus? 

Druk dan op de onderstaande infoknop! 

Opdracht.

Maak een kunstwerk of een gebruiksvoorwerp met afval. Je moet de meisjes hun voorbeeld niet volgen. (Misschien heb je bijvoorbeeld geen velcro,...). Je mag ook helemaal iets anders maken.

Jouw werk mag gaan over het thema 'ontmoeten', 'zorgen voor het milieu', 'Franciscus',... kies maar. Jullie hebben veel in het filmpje vanuit het museum gezien waar jullie uit kunnen kiezen.

Wanneer je op Google intikt: 'knutselen met afval', dan kan je zeker wat ideeën opdoen. Ik ben benieuwd naar jullie maaksels! Stuur me zeker een foto. 

L5 Taak 12

Filmpje van de meester. 

Opdracht.

Ook wij zijn verantwoordelijk voor milieuvervuiling. 

Kan jij enkele dingen opnoemen? 

Maak een collage van alles wat te maken heeft met milieuvervuiling. Zoek vooral naar dingen uit onze directe omgeving. Denk goed na. Soms zijn het heel eenvoudige dingen!  Maak een foto van jouw collage en stuur de foto naar mij. Je mag uiteraard ook altijd een filmpje maken met jouw uitleg. :) 

Luister en zing. 

Padre heeft jullie vragen beluisterd!!! Hier is zijn antwoord. 

Lied met tekst. 

L5 Taak 11

Kijk en luister.

Resultaat Kunst en Quarantaine

L5 Kuringen

L5 en L6 Kermt en Spalbeek

Opdracht van de meester.

Meester Ronald livestream!

Op zaterdag 30 mei om 17.00 uur mag meester Ronald de Pinksterviering zingen. Deze viering wordt live gestreamd. Via de eerste knop kom je op de website terecht waar de viering gestreamd wordt. (Je hebt zelf geen Facebook nodig, je kan de viering gewoon volgen zonder in te loggen!) Via de tweede knop kan je de teksten downloaden om te kunnen volgen. Altijd welkom om de livestream mee te volgen! 

L5 Taak 10

Boodschap van de meester. 

Als er 1 boodschap is die Jezus heeft, is het deze: 'Je mag er zijn' ! En we moeten allemaal nog heel veel werken om dat waar te maken.

We hebben nog een hele weg te gaan.

Voor jongens of meisjes die zich anders voelen dan anderen. En ik heb het niet alleen over verliefd worden op iemand, maar ook over interesses in een hobby, in een bepaalde sport, in kunst of muziek,... Soms krijgen we heel wat te verduren omdat we als 'raar' bestempeld worden.

'Raar' betekent 'zeldzaam'. En jij bent nog zeldzamer dan zeldzaam: jij bent uniek, en vooral heel bijzonder. Jij mag er zijn zoals je bent, zoals jij je voelt, niets zou je minder moeten doen voelen, niets zou je moeten klein doen voelen. JIJ MAG ER ZIJN. 

Nog een hele weg te gaan.

Je mag een 'regenboogwerk' maken met als onderwerp: verdraagzaamheid!

L5 Taak 9

Filmpje van de meester.

Stuur jouw kunstwerk naar mij en ik post volgende week  een fotogalerij met al jullie werken! 

Acht voorbeeldjes.

 Veel succes, je mag eender welk materiaal gebruiken. 

Je mag ook familieleden of huisdieren op je kunstwerk laten poseren! 

Vergeet vooral niet om jouw betekenis te vertellen! 

L5 Taak 8 

Filmpje van de meester.

Een gebedssnoer voor katholieke christenen bestaat uit een kruisje, een grote bol, drie kleine bollen, weer een grote bol en vanaf dan telkens tien kleine bolletjes en daartussen telkens een groot bolletje. Volledig zijn het 150 kleine bolletjes en dus 15 kleine, maar de normale versie is 50 kleintjes en 5 grote. Dat noemt men een paternoster (is Latijn voor Onzevader), drie keer de ketting rond is een rozenkrans. (Sommige sporters dragen dit rond hun hals als een ketting.) 

Er bestaat nog een kleinere versie en dat noemt men een tientje: dat bestaat uit tien kleine bolletjes en een kruisje. Zo raak je de tel niet kwijt. 

Jij mag jouw eigen gebedssnoer maken. En ik lig er heus niet wakker van of het een bolletje meer of minder is. Misschien kan jij je ketting gebruiken om te mediteren, dan heb je een meditatiesnoer. Je kan op ieder bolletje herhalen: 'ik wil rustig worden vanbinnen'. Als je dat ontzettend vaak herhaald kan het zijn dat je ook rustig wordt. Het gaat erom dat je de woorden die je herhaalt precies 'verliest' zodat je binnen in jezelf luistert naar de stilte. 

Je kan er dus alle kanten mee uit. Veel succes, ik ben benieuwd naar jullie snoeren! 

Jouw eigen gebedssnoer. 

Hier werden kralen en chenilledraad gebruikt. Heb je dat niet? Geen probleem, bedenk andere mogelijkheden. Je kan bolletjes knippen, je kan droge pasta gebruiken, je hebt misschien ergens nog wel iets liggen. 

Lukt het je niet om dit te maken? Geen nood, je hebt dan toch geleerd dat katholieke christenen ook een gebedssnoer hebben. Moslims gebruiken een tasbih, orthodoxen een tjotski, boeddhisten een mala,... Je kan zelf afbeeldingen zoeken om te vergelijken. 

L5 Taak 7

Filmpje over Padre Eric.

Opdracht.

Stel jouw vraag of vragen aan  Padre Eric. (Padre is zijn 'bijnaam', het betekent 'vader', hij is een beetje zoals een papa voor de soldaten.) Noteer je vragen en stuur ze naar de meester. Padre zal jouw vragen beantwoorden in een volgend filmpje.

L5 Taak 6

Filmpje van de meester. 

Probeer zelf iets te knutselen.

Hieronder zie je een voorbeeldje van een zee die opengaat. Knutsel zelf een 'geopende' zee. Wie deed voor jou de zee al eens opengaan wanneer je het niet zag zitten? Of... Voor wie deed jij de zee al eens opengaan? 

Misschien kan je ook wat breder denken... Voor wie doet de zorgsector de zee opengaan? 

Sommige mensen sterven en hun familie kan er niet bij omwille van Corona. De verpleging kan dan zorgen dat ze afscheid nemen via de iPad of een Tablet. 

Veel succes ! Je kan echt alle kanten uit met deze opdracht. Post je opdracht via de dropknop of de QR-code. 

Om aandachtig te bekijken. 

Zelf ken ik enkele mensen die met een zware depressie te maken hebben gehad. Veel kan je dan als buitenstaander niet doen. Er zijn voor hen, dat wel. Heel stil, gewoon bij de ander zijn, niets zeggen, gewoon aanwezig zijn. 

Iemand die depressief ziet de weg niet meer. Het is alsof hij/zij voor een grote zee staat en er niet doorheen kan. Dat doet me denken aan het verhaal van Mozes. Maar... De zee opende zich. Er vormde zich een pad. Neen, dit verhaal hoeft niet echt gebeurd te zijn maar het zet me wel aan het denken. Wanneer iemand er gewoon 'durft' zijn voor een ander is het alsof de ander wat levensadem kan krijgen. (In het verhaal zegt de schrijver dat 'God blies'.... Levensadem geven. 

Op school of in de jeugdbeweging kan er ook iemand zijn die het even niet ziet zitten (daarom is het nog geen depressie!). Wanneer je er dan voor die persoon wilt zijn kan jij een beetje 'Mozes' zijn, kan jij wat 'Levensadem' geven en de weg wijzen. En hierin herkennen christenen iets van wat mensen God noemen. 

Het is wel niet zo dat wanneer je de weg wijst, dat die meteen ook gevolgd wordt. Soms duurt het heel lang, jaren, soms gebeurt het niet. 

Vijfde leerjaar Taak 5

Bekijk jouw opdracht.

Goede Week

Volgende week is het voor christenen een belangrijke week: de Goede Week. De christenen komen dan samen om te denken aan de laatste dagen van Jezus' leven. Omdat er een samenscholingsverbod is, is het belangrijk voor christenen om te vieren bij hun thuis.

Django

Django riep deze week tot onjaardagsweek uit. Het is iedere dag wel iemand zijn onjaardag. Dek de tafel en maak een feest van eender welke dag. Wat vier je? Je onjaardag: de dag waarop je met jouw huisgenoten alles viert waar jullie dankbaar voor zijn.

Het resultaat van jullie Lip Sync.

De kinderen die er niet tussen zitten moeten zich niet ongerust maken Er komt nog een eindversie waar iedereen te zien is! 

Stuur de link gerust verder naar mensen die jij wil bedanken! Op een dood moment kan iedereen dit gebruiken. Dank voor jullie inzet. 

Zesde knoop.

De zesde knoop is de knoop van het weggeven Wat kunnen wij nu weggeven? Speelgoed? Cadeaus? Jaja, allemaal goed en wel. Maar wij gaan tijd weggeven ! Tijd in onze opdracht van deze week steken. En die tijd is niet voor ons, maar voor de mensen met wie wij in ons huis wonen. Het is namelijk onze onjaardag deze week ! En dat moet gevierd worden !!! 

Opdracht

Vier jouw onjaardag met een mooie tafel. Versier hem met jouw zelfgemaakte en liefst kleurrijke servetringen. 

Met een stukje van een rol toiletpapier en wat gekleurd garen of touw geraak je al heel ver. Je kan ook andere servetringen bedenken of knutselen. Belangrijk is dat je op een of andere manier in de servetring verwerkt waar jij dankbaar voor bent, wat jou goede moed geeft. (Wat geeft jou kleur?) Dit wordt gevierd op jouw onjaardag! 

Een servetring zorgt dat de servet 'stevig' op zijn plaats blijft? Wat geeft stevigheid aan jou en jouw huisgenoten? Maakt maakt jullie 'huisare zo stevig? Wat 'bindt' jullie? Ook dat mag je zeker en vast op de ringen zetten. (Bijvoorbeeld: vriendschap, liefde kan een hartje zijn,...)

Maak een mooie foto en post die! 

Luisteren en zingen.

Samen op weg naar Pasen. Ook al kunnen mensen niet samen aan tafel, in de kerk, in de tuinen om eitjes te rapen,...

Christenen vieren veel. Waarom? Omdat vieren belangrijk is. Vieren brengt verbondenheid. Wanneer Christenen in de Goede Week samenkomen denken ze aan de verschillende momenten die Jezus doormaakte aan het einde van zijn leven. Je hoort het in het lied. Ook wij maken veel mee en mogen eigenlijk bij ons thuis al het goede vieren. Net zoals christenen ook vieren in de kerk. Iedere zondag vieren ze dankbaar alles wat ze meemaken. Het geeft kracht om op donkere momenten het goede te leren zien. 

Vijfde leerjaar Taak 4

Bekijk jouw opdracht.

#Breekuituwkot op een creatieve manier. Werk mee aan de video voor de mensen die hun uiterste best doen om herder te zijn voor anderen en zorg durven dragen voor anderen. 

Ook wij kunnen kleur brengen bij de mensen rondom ons. Op die manier brengen wij wat 'Pasen' bij de mensen. Zelfs wanneer we mensen niet kennen kunnen wij hen een hart onder de riem steken, hen wat goede moed inspreken. Dit is een beetje Pasen brengen rondom ons. 


Gebruik dit nummer voor jouw lip sync

Laat je volledig gaan. Je mag je verkleden, hoe gekker, hoe liever ! Film jezelf en stuur het fragment naar mij. Het refrein volstaat ! Meer mag altijd. :)

Vijfde leerjaar Taak 2

Alle eerdere taken staan verder naar beneden. 

Dag iedereen, klik op de video! 

1. Bekijk dit fragment.

2. Neem tekenmateriaal. 

3. Kies een stukje muziek. #Cultuur is ook belangrijk binnen levensbeschouwing.

Je bent niet verplicht de denkoefening te doen. Probeer wel te luisteren naar de muziekstukken. Ze duren enorm lang, dus helemaal beluisteren moet je zeker niet. Een klein stukje beluisteren is al ok! (Zeker van de Mattheuspassie omdat hier ook de tekst heel lang is, dit is de letterlijke bijbeltekst die op muziek gezet is.) Je zal merken dat de muziek bepaalde gevoelens oproept. Probeer eens na te gaan welke gevoelens. Hoe is de muziek 'gekleurd'? 

Het 'Stabat Mater' gaat over Maria die naast het kruis staat wanneer Jezus sterft. Trouwens, dit muziekstuk staat al jaren op nummer 1 in de Top 100 van radio Klara. 

Denk na over wat je donker maakt. 

Vergeet nooit dat er altijd een streepje 'licht' is!