L2 Taak 14
Filmpje van de meester
Geen opdracht.
Vandaag moet je geen taak maken.
Je moet alleen goed proberen te onthouden wat de meester vertelde.
De tafel thuis en in de kerk.
We zitten samen, delen verhalen en eten samen.
Samen eten is altijd een mooi moment.
Een moment van verbondenheid.
Volgende week krijg je een laatste filmpje voor dit schooljaar.
L2 Taak 12
Filmpje van de meester.
In het liedje hoor je dat Valentine Jacobs zich 'Oempalapapero' voelt en ze soms kleine gelukjes op. (Dingen waar ze blij van wordt.)
Wat zijn jouw kleine gelukjes?
Karaoke. :)
Beluister het lied.
1. Schrijf of teken door welke dingen jij blij bent geworden vandaag.
2. Denk aan deze dingen terwijl je met jouw gezin een polonaise of dansje doet op het refrein van het lied.
3. Stuur mij een foto van jouw lijstje en filmpje van jouw dansje! Veel succes.
L2 Taak 10
Verhaaltje van de meester.
Download de fotokader en versier met de kleuren van de regenboog.
Iedereen heeft een ander gezin, dat hebben we in de klas al geleerd. Sommige kindjes hebben een mama en een papa, twee mama's of twee papa's, sommige kindjes hebben alleen een mama of een papa, of ook nog eens een extra plusmama of pluspapa. Kleef een foto van jouw gezin in de fotokader en stuur mij een foto. van het resultaat? Veel succes.
Zingen, dansen, kies jouw lied!
Beluister het lied en laat je goed gaan met zingen en dansen. Je mag je natuurlijk altijd verkleden met de kleuren van de regenboog.
L2 Taak 9
Hoe maak je zo een bloem?
1. Teken met een tas of glas een cirkel op een gewoon (niet dik) papier.
2. Teken rond de cirkel blaadjes.
3. Versier en schrijf in de blaadjes lieve dingen voor je ouders/iemand anders.
4. Knip de bloem helemaal uit.
5. Plooi de blaadjes naar binnen.
6. Geef de bloem aan iemand en zeg dat ze de bloem op water moeten leggen!
L2 Taak 8
Filmpje van de meester.
Versier jouw Mariabeeldje.
Heb je er geen? Niet erg! Geef het dan aan jouw eigen mama!
Knutsel een bloem, maar een ketting met pasta, knip een slinger van papier, alles kan en alles mag. (Zolang het van je ouders ook mag.) Ik ben benieuwd naar jouw werk.
Fotografeer het en stuur het naar mij. P.S. Als je het voor jouw eigen mama hebt gemaakt, dan mag mama mee op de foto!
Enkele voorbeeldjes.
Met heel eenvoudig materiaal (zelfs krantenpapier) kan je aan het werk gaan! Veel succes en tot de volgende keer.
L2 Taak 7
Filmpje van de meester.
Een kaarsje branden...
Een kaarsje branden helpt mensen om aan iemand te denken. Wanneer je in de kerk een kaarsje brandt en mensen zien de kaarsjes dan bidden ze ook wel eens voor iedereen die ene kaarsje heeft gebrand.
Opdracht: Voor wie wil jij een kaarsje branden? Ken jij iemand die ziek is? Kan jij iemand die gestorven is? Misschien ken je iemand die nu heel eenzaam is. Brandt jouw kaarsje en denk even aan die persoon. Stuur positieve gedachten, positieve energie, bid een beetje.
Je kan ook een kaarsje knutsel van papier, dan moet je het niet echt aansteken , maar kan je het vlammetje ook gewoon knutselen.
Stuur jouw foto naar mij !
L2 Taak 6
Filmpje van de meester.
1. Denk eens goed na en noteer wat jij allemaal kan dragen. Het mag groot of klein zijn. Misschien hoor je het woord 'dragen' wel vaak op een dag. Schrijf maar op.
2. Soms gebruiken mensen het woord 'dragen' op een rare manier. 'Iemand in je hart dragen' bijvoorbeeld. Dat is toch vreemd... ? Wat zou dat betekenen?
Schrijf een aantal dingen op en stuur een foto naar mij!
Even bezinnen...
"Ik kan niet meer...", zei de kleine slak.
"Toe maar." Zei de grote.
"Echt niet!", protesteerde de kleine.
"Oké", zuchtte de grote slak welwilend, "kruip dan maar op mijn rug, ik help je wel."
"Mijn rug is sterk en ik ben groot."
"Zonder jou ga ik niet verder, ik laat je niet alleen!"
"Fijn!" Zei kleine slak; "Je bent lief!"
"Zo hoort het toch?", zei grote slak.
Ze stopten even.
(...)
"Binnen enkele jaren ben ik oud en traag. Draag jij dan zorg voor mij?", vroeg grote slak voorzichtig.
"Ik laat je nooit alleen, grote slak," klonk het beslist.
"Later ben ik groot en sterk, en dan zoek ik een lief slakkenvrouwtje. Dan dragen wij jou mee. Met ons twee."
"Je bent lief", zei de grote slak.
"Kruip nou maar op m'n rug."
Zo komt het dat ik grote slak en kleine slak tezamen tegenkwam in mijn moestuin. De kleine bovenop het huisje van de grote. Samen op zoek naar een lekker blaadje sla. En weet je wat ik bijna zeker weet? (...) Dat ze het samen hebben opgegeten, eerlijk gedeeld, die kleine en die grote slak.
Tweede leerjaar Taak 5
Bekijk de opdracht.
Goede Week
Volgende week is het voor christenen een belangrijke week: de Goede Week. De christenen komen dan samen om te denken aan de laatste dagen van Jezus' leven. Omdat er een samenscholingsverbod is, is het belangrijk voor christenen om te vieren bij hun thuis.
Django
Django riep deze week tot onjaardagsweek uit. Het is iedere dag wel iemand zijn onjaardag. Dek de tafel en maak een feest van eender welke dag. Wat vier je? Je onjaardag: de dag waarop je samen met je huisgenoten alles viert waar je dankbaar voor bent.
Opdracht
Kies een dag om jouw onjaardag te vieren. Je viert op zo een dag feest omdat je dankbaar bent voor de mooie dingen van die dag. Stuur een foto van jou en jouw huisgenoten aan de feestelijke onjaardagstafel naar de meester!
De zesde knoop.
De zesde knoop is de knoop van het weggeven Wat kunnen wij nu weggeven? Speelgoed? Cadeaus? Jaja, allemaal goed en wel. Maar wij gaan tijd weggeven ! Tijd in onze opdracht van deze week steken. En die tijd is niet voor ons, maar voor de mensen met wie wij in ons huis wonen. Het is namelijk onze onjaardag deze week ! En dat moet gevierd worden !!!
Filmpje door 5 en 6.
De leerlingen van 5 en 6 werkten mee aan deze videoboodschap die naar het Jessaziekenhuis gestuurd werd.
Knallen met deze schijf!
Wij kunnen iedereen trakteren! Trakteren op wat aandacht, een compliment, een glimlach, een mooi gebaar! En dat kost ons niet. Dan brengen wij wat Pasen rondom ons. En iemand die dan droevig is, kan een beetje Verrijzen.
Beertjes.
Ga jij ook op zoek naar de beren bij mensen achter het raam?
Druk dan onderstaande beertjes af, versier ze en stop ze in hun brievenbussen als 'bedankje'.
Tweede leerjaar Taak 4
Bekijk je opdracht.
Het verhaal van de ark van Noach gaat over jou en mij, over onze wereld. Wanneer het donker wordt in ons of het regent in ons dan wil dat zeggen dat we ons droevig voelen, eenzaam, onzeker, bang, boos,... Er is altijd wel iemand die een zonnetje voor ons kan zijn en ons beter kan doen voelen.
En je weet... regen en zon geeft een mooie regenboog !
Ontwerp jouw eigen regenboog met regenwolken en zon.
Jean-Jacques zei: 'Je mag kiezen welke materialen je gebruikt, het is helemaal jouw werk.'
Gebruik jouw regenboog om een boodschap de wereld in te sturen. Hang je regenboog in de lift, aan het raam, ... Neem een foto en verstuur je regenboog via de Facebook van mama of papa net zoals Jean-Jacques zegt.
Je kan natuurlijk ook mijn opdracht doen:
Schrijf of teken in de wolken wat de wereld donker maakt. (Let op: dit werkje gaat dus niet over jou! Het gaat over wat in de wereld gebeurt.)
Schrijf of teken in de zon wie of wat licht brengt in de wereld, wie zon is voor anderen. (jouw buurman, jouw ouders, iemand die je op TV hebt gezien... noteer ook waarom).
(Heb je geen idee hoe je moet beginnen, dan kan je een voorbeeldje downloaden.
Lees het verhaal onder de prent.
Een regenboog voor de wereld.
Noach leeft in een wereld waar de mensen altijd ruzie maken. Ze zorgen ervoor dat de anderen zich donker voelen. Ze maken het 'grijs' voor iedereen, ze zorgen niet meer voor 'kleur' in het leven van de andere mensen. Noach krijgt een droom: hij moet een hele grote boot bouwen, een ark. Het zal 40 dagen en nachten regenen en in de boot zal hij veilig zijn. Hij bouwt de ark. De mensen lachen hem uit. In de ark stappen de dieren. Dan begint het te regenen.
Alles staat onder water en van de aarde en al wie erop woont blijft er niets meer over. Alleen de boot met de dieren en Noach en zijn familie drijft rond. Na die 40 dagen stopt de regen en de aarde droogt langzaam op. Om na te gaan of het wel droog genoeg is om uit de boot te komen laat Noach een duif los. Pas wanneer de duif na een tijd met een olijftakje in de bek terugkomt weet Noach dat er nieuw leven is.
Het duurt nog een hele tijd voor Noach de ark kan verlaten. Als iedereen uiteindelijk uit de boot is ziet Noach een reusachtige regenboog en hij glimlacht. Hij voelt God in de kleuren van de regenboog.
VEEL SUCCES.
Post je opdracht via de code of de dropknop.
Tweede leerjaar Taak 3.
Bekijk jouw opdracht.
Klik op de knop hier beneden om jouw gratis kaartjes te sturen. Let op: laat iemand die volwassen is je helpen. Sommige mensen drukken op een fout knopje en dan loopt het mis! Lukt het niet, kan je altijd een gewoon kaartje naar iemand sturen die je kent. Postzegels...? Niet altijd nodig, neem een foto van je kaartje en stuur het via mail of stuur gewoon een digitaal kaartje via de tweede knop.
Klaar? Neem een selfie met je kaart en zet het met de dropknop of de code op mijn 'werk-in-uw-kot-pagina'. Veel succes.
Derde knoop... geduld.
Deze week gaan we proberen om wat meer geduld te hebben. Probeer niet meteen je zin te willen door te zagen... Probeer wat te wachten wanneer een ander aan de telefoon is. Probeer wat geduld te hebben wanneer iemand je niet begrijpt. Geduld, geduld, geduld. Veel succes.
Een extraatje !
Iedereen mag er zijn ! Dat was ook Jezus zijn lijfspreuk.
Laat je maar eens goed gaan met zingen en dansen. :) Iedereen van het gezin mag meedoen. Haal de luchtgitaren maar uit. Whoohp whoop !